سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

انتخاب زبان برنامه نويسي مناسب

برنامه‌نويسي در دنياي امروزي يكي از مهارت‌هاي بسيار پرطرفدار و از جمله مشاغل پر متقاضي در بازار كار به حساب مي‌آيد. بسياري از كسب و كارها به فناوري‌هاي ديجيتال و آنلاين روي آورده‌اند و امروزه براي راه اندازي سايت‌ها، اپليكيشن‌ها و بسياري ديگر از برنامه‌ها، بيشتر از هر زمان ديگري به برنامه‌نويس‌ها نياز است.

 

برنامه نويسي چيست؟

در حالت كلي كدها به زبان‎هاي برنامه نويسي مختلفي نوشته مي‌شوند و به يك كامپيوتر مي‌گويند كه كار خاصي را انجام دهد. زبان‌هاي برنامه‌نويسي به عنوان يك واسطه بين ما و دنياي كامپيوترها عمل مي‌كنند و انواع مختلفي دارند. هر يك از آن‌ها كاربرد متفاوتي دارد اما در نهايت افراد مي‌توانند كدها و دستورالعمل هايي را براي كامپيوترها ايجاد كنند. در ادامه به شما خواهيم گفت برنامه‌نويسي چيست، چه انواعي دارد و موارد استفاده از هر يك از آن‌ها را بررسي خواهيم كرد.


برنامه‌نويسي چيست؟

برنامه‌نويسي به زبان ساده به معناي ارائه‌ي مجموعه‌اي از دستورالعمل‌ها به يك كامپيوتر است. در واقع زبان انسان‌ها براي كامپيوترها غير قابل درك است؛ بنابراين افراد براي ايجاد وب‌سايت‌ها و يا اپليكيشن‌ها بايد دستورالعمل‌ها را به زباني بنويسند كه براي كامپيوترها قابل فهم و درك باشد. اين دستورالعمل‌ها مي‌توانند به زبان‌هاي مختلفي نوشته شوند.


برنامه نويسي علمي است كه از طريق آن دستوراتي را جهت اجرا به كامپيوتر تفهيم مي‌كنيم؛ اين دستورات در قالب كدهايي كه برنامه نويسان آنها را نوشته‌اند به كامپيوتر داده مي‌شود و كدها در پرداشگر رايانه (يا همان CPU) پردازش شده و خروجي نهايي به كاربر نشان داده مي‌شود.


اگر برنامه برنامه نويسي را يك درخت فرض كنيم، كدنويسي تنها شاخه‌اي از اين درخت است.


درست همانطور كه ما انسان‌ها مي‌توانيم از زبان‌هاي مختلف مانند انگليسي، فارسي، اسپانيايي و غيره براي برقراري تعامل با يكديگر استفاده كنيم، در دنياي برنامه نويسي نيز چنين چيزي وجود دارد. در برنامه‌نويسي دستورالعمل‌ها مي‌توانند ساده و يا بسيار پيچيده باشند.

انواع زبان هاي برنامه‌نويسي

زبان‌هاي برنامه‌نويسي در حالت كلي به دو دسته‌ي فرانت‌اند و بك‌اند تقسيم مي‌شوند. فرانت‌اند و بك‌اند دو اصطلاح محبوبي هستند كه در دنياي برنامه‌نويسي بسيار استفاده مي‌شوند. اين موارد براي توسعه وب‌سايت‌ها و اپليكيشن‌ها و بهبود عملكرد آن‌ها بسيار حياتي هستند اما تفاوت‌هاي بسيار زيادي با يكديگر دارند. براي بهبود عملكرد يك وب سايت لازم است كه بين هر يك از اين دو يك تعادل برقرار شود. در ادامه هر يك از آن‌ها را به طور مفصل بررسي خواهيم كرد.


برنامه نويسي فرانت اند (Front-End) چيست؟

فرانت-اند بخشي از يك وب سايت است كه كاربر به طور مستقيم با آن در تعامل است، اين بخش شامل همه عناصر و المان‌هايي است كه براي كاربران به نمايش در مي‌آيند: رنگ‌ها، متن‌ها، تصاوير، نمودارها، جداول، دكمه‌ها و ... از اجزاي اصلي اين بخش به شمار مي‌آيند. زبان‌هاي برنامه‌نويسي  HTML،CSS  و جاوا اسكريپت از جمله زبان‌هايي هستند كه براي توسعه بخش Front استفاده مي‌شوند.
بنابراين صفحات و هر محتوايي كه در صفحه‌هاي مرورگر هنگام باز شدن وب‌سايت‌ها و يا برنامه‌هاي تلفن همراه ديده مي‌شود، توسط توسعه‌دهندگان Front End  پياده‌سازي مي‌شود. يك برنامه‌نويس فرانت‌اند بايد اطمينان حاصل كند كه وب سايت و يا اپليكيشن مورد نظر، در دستگاه‌هاي مختلف خوب به نظر مي‌رسد، همچنين بايد اطمينان حاصل كند كه سايت واكنش‌گرا و يا ريسپانسيو است.


بهترين زبان هاي برنامه نويسي فرانت اند برخي از برترين زبان‌هاي برنامه‌نويسي فرانت‌اند عبارتند از:


HTML : از اين زبان برنامه‌نويسي براي طراحي قسمت فرانت يك وب سايت استفاده مي‌شود. اين زبان برنامه‌نويسي پيوند بين صفحات وب را ايجاد مي‌كند و به عبارت ساده‌تر، اسكلت يك وب سايت را تشكيل مي‌دهد.


CSS : Cascading Style Sheets يكي ديگر از زبان‌هاي برنامه‌نويسي فرانت اند است كه براي ارائه بهتر صفحات وب استفاده مي‌شود. CSS يك زبان برنامه‌نويسي است كه به شما اين امكان را مي‌دهد صفحات وب را بهتر نمايش دهيد.


Java Script: جاوا اسكريپت يك زبان برنامه‌نويسي بسيار معروف است كه به شما كمك مي‌كند وب سايت تعاملي براي كاربران ايجاد كنيد. اگر قصد داريد از اين زبان پركاربرد استفاده كنيد، حتما در استخدام برنامه نويس جاوا اسكريپت دقت زيادي به خرج دهيد تا فردي حرفه‌اي را براي انجام پروژه خود انتخاب كنيد.


علاوه بر زبان‌هاي برنامه‌نويسي در بخش فرانت، كتابخانه‌ها و فريم ورك‌هايي براي افزايش سرعت كدنويسي وجود دارند كه به بهبود عملكرد برنامه‌نويس‌ها كمك مي‌كند. برنامه‌نويس‌ها با استفاده از اين كتابخانه‌ها مي‌توانند المان‌هاي مختلف را به صورت آماده و بدون نياز به كدنويسي در سايت و يا اپليكيشن خود استفاده كنند. فريم ورك انگولار، ري‌اكت و بوت استرپ در برنامه‌نويسي فرانت‌اند بسيار كاربردي هستند.

 

برنامه‌نويسي بك اند (Back-End) چيست؟

بك‌اند زبان برنامه‌نويسي سمت سرور وب سايت است. در اين بخش داده‌ها ذخيره و مرتب مي‌شوند و از طريق آن مي‌توان اطمينان حاصل كرد كه همه چيز در بخش فرانت به خوبي كار مي‌كند. بك‌اند بر خلاف فرانت‌اند بخشي از وب سايت است كه كاربر نمي‌تواند آن را ببيند و با آن ارتباط برقرار كند و با اين بخش به طور مستقيم در تماس نيست. برخي از محبوبترين زبان‌هاي بك اند عبارتند از:


PHP: PHP يك زبان برنامه‌نويسي سمت سرور است كه به طور خاص براي توسعه وب طراحي شده است. از آنجايي كه كد پي اچ پي در سمت سرور اجرا مي‌شود، به آن زبان برنامه‌نويسي سمت سرور مي‌گويند. پي اچ پي يكي از زبان‌هاي نسبتاً دشوار است. به همين ترتيب استخدام برنامه‌نويس PHP كمي سخت به نظر مي‌رسد.


C++: زبان C++ يك زبان برنامه‌نويسي همه منظوره است و امروزه به طور گسترده از آن استفاده مي‌شود.


جاوا: جاوا يكي ديگر از محبوب‌ترين و پركاربردترين زبان‌هاي برنامه‌نويسي بك‌اند است. اين زبان برنامه نويسي بسيار مقياس‌پذير و كاربردي است.


پايتون: پايتون نيز يك زبان برنامه‌نويسي بك‌اند است كه به شما امكان مي‌دهد بسيار سريع كار كنيد و بهره‌وري خود را افزايش دهيد.


Django، Rails، Laravel و Spring  نيز برخي از محبوب‌ترين فريم ورك‌هاي بك‌اند هستند.


تفاوت برنامه‌نويسي فرانت اند و بك اند

همانطور كه در بخش‌هاي قبل نيز گفته شد، نحوه پياده‌سازي و توسعه و Front-End و Back-End  كاملاً با يكديگر متفاوت است؛ با اين حال اين دو در كنار هم يك وب سايت با عملكرد موثر ايجاد مي‌كنند. فرانت‌اند بخشي از يك وب سايت است كه كاربران مي‌توانند آن را ببيند و با آن تعامل داشته باشند. در مقابل بك‌اند بخشي از وب سايت است كه كاربران آن را نمي‌بينند و تعامل مستقيم با آن نخواهند داشت.



جمع بندي

در دنياي ديجيتال نياز به برنامه‌نويس‌ها بيشتر از هر زمان ديگري حس مي‌شود. بنابراين اگر به دنبال كاري با درامد مناسب هستيد، مي‌توانيد به فعاليت در اين حوزه بپردازيد و به صورت فريلنسري در سايت‌هايي مانند پونيشا فعاليت كنيد. برنامه‌نويس‌ها بايد با آخرين و جديدترين تكنولوژي‌هاي روز آشنا باشند و حداقل به يك زبان برنامه برنامه‌نويسي تسلط داشته باشند. به همين منظور بايد بايد محتواهاي تخصصي را دنبال كنيد كه صفحه مقالات آكادمي آمانج، منبعي مناسب براي اين محتواها است. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.